Skip to content
DnsLister Forum

Where domain hunters compare notes

Löneanspråk som nyexaminerad – web/IT-roll i Stockholm?

Löneanspråk som nyexaminerad – web/IT-roll i Stockholm?

Tjena!

Jag har nyligen tagit en kandidatexamen inom IT, medier och design och söker nu mitt första heltidsjobb efter examen. Jag har hittat en tjänst i Stockholm/Solna som jag tycker verkar väldigt intressant, men är lite osäker på vad som är rimligt att ange som löneanspråk.

Tjänsten är annonserad som Digital utvecklare / Web & IT, men själva rollen är ganska bred. Arbetsgivaren söker bland annat någon som kan arbeta med:

• Utveckling och förvaltning av webbplatser
  • HTML, CSS och JavaScript/TypeScript
  • CMS och frontendutveckling
  • Landningssidor och digitala kundflöden
  • API och integrationer
  • Formulär, automatisering och leadhantering
  • Analytics, konverteringsmätning och teknisk SEO
  • Hosting, DNS och domäner
  • AI-baserade verktyg och automatisering
  • UX och digitala användarflöden
  • Löpande tekniskt stöd
  • På sikt även delar av den interna IT-funktionen

De skriver samtidigt uttryckligen att man inte behöver kunna allt och att de värdesätter att man är självgående, nyfiken och lösningsorienterad.

Min bakgrund är framför allt inom UX/UI, tjänstedesign och webbutveckling. Jag har erfarenhet av bland annat HTML/CSS/JS, WordPress, Figma och SEO.

De ber specifikt om löneanspråk i ansökan. Jag undrar om 30 000 – 35 000 kr/mån är ett rimligt löneanspråk för en nyexaminerad utan arbetslivserfarenhet?

Jag vill inte lägga mig för högt i löneanspråk eftersom detta blir mitt första jobb efter examen och det viktigaste för mig är att få in en fot på arbetsmarknaden. Nu för tiden är det väldigt svårt att hitta jobb.

Source: r/sweden · by /u/darktree17

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *